
A Poisoned Chalice

1

A Poisoned Chalice

I
n one armchair sits Jeremy Paxman, one of Britain’s

best-known, often feared television interviewers. Facing him

is a relaxed and smiling Sir Peter Job, newly knighted chief

executive of Reuters, one of the most famous companies in the

world.

The pair is flanked by giant TV screens, cameramen training

lenses on the stage on which they sit. Below them in the cavern-

ous ballroom of London’s Grosvenor House Hotel is an

expectant audience of 1,200 current and former staff of the

global news and information giant, now celebrating its 150th

anniversary.

The occasion, in July 2001, also marks the retirement of Job

who, after ten years at the helm, is handing over to Tom Glocer,

a former mergers and acquisitions lawyer and the first American

and first non-journalist to head the company.

Reuters is riding the crest of a wave – three decades of virtu-

ally uninterrupted growth. But, although profits are running at

1



record highs, cracks are beginning to show. The share price,

driven up to all-time highs in the dotcom craze, is 40% below its

peak, and only the previous day Reuters has announced more

than 1,000 redundancies.

Nobody really seems to care. Reuters has had its ups and

downs with the markets before and has always ridden out the

downturns. Job is not going to let this latest blip spoil the party

and responds to Paxman’s questions in his customary self-

congratulatory tone.

“Would you recognize a bus if you saw one, Sir Peter?”

Paxman gives Job an easy ride – this is, after all, a PR gig, not

Newsnight – ribbing him gently about his journalistic back-

ground and his comment that, now aged sixty, he qualifies for a

bus pass. “Would you recognize a bus if you saw one, Sir Peter?”

he asks the multimillionaire captain of industry.

Less than two years later, Reuters is trading at a loss and the

share price has crashed to less than 10% of its peak. Its market

capitalization has slumped from £23bn in March 2000 to

£1.4bn, far outstripping the decline in the FTSE-100 index over

the same period.

Job has said he regarded his principal achievement as “exit-

ing smoothly with the business in good shape and a seamless

hand-over to a successor I respect”. But he has handed Glocer

what seems to have been a poisoned chalice and serious ques-

tions are now being asked about his ten-year stewardship of

Reuters – once one of Britain’s flagship companies, now vulner-

able to an unwelcome takeover.

Did Job and his fellow directors fail to renew Reuters, fail to

2

B R E A K I N G N E W S



prepare for a vicious downturn in the markets? And if Reuters

really was in such ‘good shape’ when Job handed over, what

turned it so rapidly into the shape of a pear? Few inside the

company will deny that something – apart from the sheer force

of a savage bear market – went badly wrong.

The reality is that there were two Reuters in the 1990s.

Viewed from outside, Reuters ruled the world with a powerful

brand that meant trust, impartiality and reliability. It was a glam-

our stock. Its screens were bolted to the desks of the world’s

major banks, financial institutions and corporate treasury

departments, and its news, photos and video sold to newspapers

and broadcasters around the world. Here was a powerful tech-

nology firm with leading-edge networking, delivering data and

connectivity to the global trading room, combined with the

world’s biggest news organization, each side bursting with uni-

versity educated, technically savvy, capable and motivated staff.

With some 20,000 staff running 230 multimedia news and

financial services offices in 150 countries around the globe, few

companies were better poised to exploit the golden opportuni-

ties of the Internet Age.

But inside Reuters things looked decidedly different. It had

developed a product no one was using, and it had been sucked

into a string of potentially damaging law suits and investigated

by the FBI. Preoccupation with shareholder value was sapping

its risk-taking entrepreneurial energy and Reuters had failed

first to notice and then to head off the challenge of a new com-

petitor, Bloomberg. As the Internet Age arrived, Reuters found

itself without any clear strategy, uncertain whether it was a tech-

nology or information company or a bit of both, and unable to

3

A Poisoned Chalice



exploit its obvious advantages. And while senior managers

indulged in high living, major divisions of the company were

torn apart by a destructive succession battle.

This is a story of missed opportunities, of failure to renew,

of a company that gets carried away with technology without

knowing where it will lead. It begins with a businessman and

would-be banker from Germany who became a successful jour-

nalist, and ends with a former mergers and acquisitions lawyer

from New York taking over a beleaguered business from a

bunch of journalists who thought they had become bankers.Pigeon Post

PIGEON POST

Reuters made virtually no money for its first 120 years. It had

survived that long thanks to a mix of entrepreneurial risk-taking

and careful thrift, a few subsidies and subventions here and

there, and a hard-earned and jealously guarded reputation for

reliability. The launch in 1973 of a screen-based financial infor-

mation service, Monitor Money Rates, changed all that almost

overnight. The ex-journalists running the company expected to

sell a few dozen Monitor screens around the world. When the

Monitor network was shut down twenty-six years later, having

been superseded by generations of even more successful prod-

ucts, there were over 500,000 Reuters users worldwide. Reuters

had pioneered a global electronic marketplace. Commercial

success does not come much bigger.

This giant of the media and financial world had risen from

humble origins. Its founder, Paul Julius Reuter, was born in

1816 in Kassel in central Germany to a prominent Jewish family.

4

B R E A K I N G N E W S



After an unsuccessful venture into publishing a news-sheet in

Paris, he returned to Germany in 1849 and spotted the opportu-

nity that was to ensure his place in history.

Telegraph had spread rapidly throughout Europe and the

United States in the 1840s, though not until the mid-1860s

would the continents be linked. The French government’s tele-

graph line to Brussels remained closed to the public, however,

and there was also a significant gap in the network between

Brussels and Aachen on Germany’s western border, which

meant news despatches and commercial information such as

stock prices had to be carried by train between these cities, for

onward dissemination by telegraph.

In 1850 Reuter acquired carrier pigeons to carry news des-

patches the 76 miles between Brussels and Aachen, covering the

distance in around two hours, less than half the time taken by

the train. From Aachen these could be telegraphed to Berlin for

newspaper and financial clients prepared to pay a premium for

the faster delivery Reuter offered, with the same service offered

in the opposite direction. The premium for speed was a princi-

ple that would underlie the news and information empire that

would make his name known around the world.

The advantage offered by Reuter’s ‘pigeon post’ was short

lived. The gap in the telegraph network was closed in April

1851, barely a year after his birds had first taken wing. But

undaunted, and now convinced of the growth potential for tele-

graphed news, Reuter moved to London, itself about to be

linked to Europe for the first time with the laying of a

Dover–Calais submarine cable.

The Industrial Revolution and the growth of the British

5

Pigeon Post



Empire had made London the financial capital of the world and

Reuter set up a service to provide opening and closing prices

from the London and Paris stock exchanges to clients in both

capitals. The service was expanded to provide information on

the all-important international grain markets. European news-

papers took political news from London from Reuters, though

British newspapers resisted taking its news from Europe until

1858.

By the 1860s Reuter’s agents were reporting from the far-

thest reaches of the Empire, as well as America where Reuter

reached an agreement with the Associated Press in 1862 to

ensure good coverage of the Civil War. News from the other

side of the Atlantic still came by mail steamer, and Reuter had

agents at the main ports in mainland Britain and Ireland to dis-

tribute news and market prices as soon as the steamers arrived.

One notable coup, in 1865, was a two-hour ‘newsbeat’ on the

assassination of Abraham Lincoln more than ten days earlier.

‘Follow the Cable’ became Reuter’s maxim. The steady

spread of telegraph to the four corners of the world enabled

Reuter to expand newsgathering, and also to widen the spread

of newspapers and financial institutions able to subscribe to his

services. Alexandria became the first office outside Europe in

1865, followed by Bombay the following year, Valparaiso in

1874 and Cape Town in 1876. Reuter retired as head of the

agency in 1878, handing over to his son Herbert, but continued

to serve on the board. He had been created a baron by the Duke

of Saxe-Coburg-Gotha in 1871 and his baronetcy was con-

firmed in Britain twenty years later by Queen Victoria.

Baron Paul Julius de Reuter died in Nice in 1899 at the age

6

B R E A K I N G N E W S



of eighty-three. A year later Reuters scored one of its great-

est-ever scoops, on the relief of British troops besieged in

Mafeking during the Boer War. Its Pretoria correspondent

learned of the breakthrough from the Boers and travelled to the

Mozambique frontier to avoid their censors and get the story

out. His telegram reached London the day after the relieving

column broke through, triggering wild celebrations throughout

Britain. Queen Victoria asked to see the original telegram, and it

was another two days before the story was confirmed through

military channels.

In 1925 the Press Association (PA), owned by the provincial

press, bought a majority stake in Reuters, taking 100% control

five years later. In 1939, just weeks before the outbreak of World

War Two, Reuters and the PA moved to 85 Fleet Street, their

new joint headquarters designed by Sir Edwin Lutyens, which

remains Reuters Head Office to this day.

Another change in ownership came in 1941, when the

national newspapers bought 50% of Reuters from the PA. An

important part of the new arrangement was the Reuters Trust

agreement, in which the PA and the nationals’ umbrella group,

the Newspaper Publishers Association (NPA), agreed to regard

their shareholdings “as in the nature of a trust rather than as an

investment”, pledging to ensure Reuters “integrity, independ-

ence and freedom from bias” in return for cheaper access to its

news. The Australian and New Zealand Press Associations took

small shareholdings after the war.

Reuters finances nevertheless remained far from secure.

Revenues grew steadily, reaching £2.4m in 1960, but profits

were miniscule with the financial services, now grouped under

7

Pigeon Post



the name of Comtelburo, subsidizing the costly and unprofit-

able general news service. Waiting in the wings however, were

three men who were to transform Reuters fortunes over the

next two decades. Takeoff

TAKEOFF

The first of these was Gerald Long, who became general

manager in 1963. Recruited from Cambridge at the age of

twenty-five, he was fluent in French and German, a bluff

Yorkshireman of humble origins but formidable intellect. He

had risen rapidly through the ranks, becoming chief representa-

tive for Germany in 1956 after spells as a correspondent in Paris

and Ankara, then assistant general manager for Europe in 1960.

A tall, heavily-built man with close-cropped hair, bristling

moustache and penetrating gaze, he could be an intimidating

figure.

The second was Michael Nelson, head of Comtelburo since

1962. He had joined ten years earlier as a trainee journalist, a

graduate of Magdalen College, Oxford, serving in London and

the Far East before moving into management in London. In

marked contrast to Long, he was a quiet-spoken, thoughtful

man, though possessed of considerable toughness, vision and

decisiveness.

The third key figure was an Australian, Glen Renfrew. On

graduating from Sydney University he had done what many

young Australians do – toured Europe. Arriving in London in

1952, he had walked into 85 Fleet Street and asked for a job, and

was given an editorial position in Comtelburo. Relaxed and

8

B R E A K I N G N E W S



easy-going with a broad Australian accent, he developed a strong

interest in technology, which was later to stand him in good

stead. Assigned first to South Africa, then Singapore, he became

head of a new Comtelburo computer division in 1964.

“Reuters could easily have disappeared in the 1960s.”

Long recognized that drastic change was needed to ensure

Reuters long-term future and the survival of the news service,

its raison d’être. Had the nettle not been grasped, according to

Nelson, “Reuters could easily have disappeared in the 1960s.”

Here was a small British company owned by newspapermen

who were not going to invest heavily in its future, faced as they

were by the newly-arrived threat to their advertising revenues

from commercial television. Unlike its main US competitor,

AP, it had no strong domestic market base – just 58 newspapers

compared with AP’s 1,700 – and no government subsidy like

Agence France Presse and other European state-owned news

agencies.

The breakthrough came in 1964, when Reuters entered into

a joint venture with a New Jersey company, Ultronic Systems.

Ultronic produced a rudimentary desk-top computer terminal

with a three-digit display and keyboard known as Stockmaster,

which provided access to US stock market and other exchange

information. The agreement gave Reuters exclusive rights to

Stockmaster outside North America for ten years, and Reuters

doubled its transatlantic communications capacity to introduce

the service to Europe. Ultronic provided all the equipment for

the venture, removing much of the financial risk for Reuters.

The system was soon highly profitable and Reuters added a

9

Takeoff



master computer in London to make European stock and com-

modity exchange prices available. By the end of the decade it

had installed over 1,000 Stockmasters in Europe, and the service

was extended to Tokyo, Hong Kong, Australia and South Africa.

In 1970 Ultronic introduced a new screen-based terminal

with a 72-digit display, providing a much wider range of data.

By 1974 Stockmaster and Videomaster had contributed £4m in

profits to Reuters coffers, and at minimal risk, Ultronic having

provided most of the capital and equipment.Into the Stratosphere

INTO THE STRATOSPHERE

The new decade brought another opportunity that would

transform Reuters. In 1971 the Bretton Woods Agreement, for-

mulated in 1944 to ensure post-war economic stability, was

dismantled and with it went its central platform of fixed

exchange rates.

“This was going to revolutionize the markets and we’d better
see how we could exploit it.”

“We decided that we had better look at the implications of

this for Reuters,” Nelson recalls. “This was going to revolution-

ize the markets and we’d better see how we could exploit it.”

André Villeneuve was another Oxford graduate, who had

joined as a trainee journalist in 1967 and moved swiftly into

management. Nelson sent him to Switzerland to talk to major

banks. The problem was that, unlike stock and commodity mar-

kets, there was no trading floor for foreign exchange, spot and

10

B R E A K I N G N E W S



forward rates being set by telephone and telex between banks,

brokers and their customers.

Villeneuve drew up a proposal for a system to display banks’

exchange rates for major currencies on Reuters screens. The

idea had an element of cheek to it. On one side of the service

were contributing banks, who would insert rates into their own

‘pages’ on the system. Recipients would pay Reuters solely to

view the data, but contributors would also be charged for the

privilege of inserting their own data.

The proposal went to Nelson early in 1972, and he took just

days to weigh the risks and rewards before putting a formal plan

to Long. He in turn put it to the board, few of whom, being

newspapermen, had much idea of what it was all about.

The costs were modest by today’s standards – a loan facility

of £800,000 was arranged though only £200,000 was drawn in

1973 when the service was launched. But Reuters was a poor

company, so the risk was significant. Nevertheless, the board

acquiesced.

Expectations for the service were also modest. Only a few

dozen subscribers were anticipated, and the computer system

behind it was designed to accommodate just a couple of

hundred. When the Reuter Monitor foreign exchange market

quotation system was launched in mid-1973, there were just

fifteen contributors and the same number of recipients, all

banks. London brokers feared the greater transparency the sys-

tem brought to the market would threaten their business.

In October 1973 war broke out between Israel and its Arab

neighbours, and the Arab oil producers imposed an embargo on

supplies to punish the West for its support for Israel. Oil prices

11

Into the Stratosphere



more than quadrupled and financial markets were thrown into

turmoil. The increased volatility of the foreign exchange mar-

kets might have been expected to provide a huge boost for

Monitor, but it was almost its undoing.

“Markets were going wild because of the oil shock, and there
was a danger that the Reuters Monitor would fail.”

“Markets were going wild because of the oil shock, and

there was a danger that the Reuters Monitor would fail, because

people were too busy to use a new instrument,” Nelson recalls.

“The paradox was that the very conditions we had hoped to

exploit were there, but they came a little bit too early.”

The problem was that contributors had to insert rates

manually, a slow and cumbersome process which was later auto-

mated. “It was a tremendous tour de force by André to persuade

people to use Monitor despite the fact that, because of the

turbulence of the markets, they were too busy to put their rates

in,” Nelson adds.

Within a year, Monitor had outstripped all expectations with

250 subscribers to the ‘green screen’ – bright green characters

on a black background – in the UK and Europe, a figure which

had grown to 1,000 by late 1976. Money News Retrieval, which

enabled clients to view news on the Monitor screen rather than

teleprinter, was launched in 1975. Market-moving newsflashes

appeared at the bottom of the screen regardless of what page a

user was viewing.

The breakthrough that would place Reuters at the centre of

the foreign exchange markets for a generation was the FXFX

page. This multi-currency display was created by automatically

12

B R E A K I N G N E W S



transferring rates from major contributors to a single page,

enabling users to see every key change in the market in one

place instead of trawling through individual banks’ pages. FXFX

became the window of the foreign exchange market, and came

to symbolize Reuters unique success.

Reuters had stumbled upon a way of making money twice

out of the same piece of information, with contributors paying

to insert their rates and users paying to view them – and in so

doing had created the first global electronic marketplace. FXFX

entered the language of the dealing room but also insinuated

itself into Reuters as the benchmark by which all acquisitions

and subsequent business proposals would be judged. In the eyes

of one consultant, the company developed an ‘FX fixation’.

More data and news was added to the system – bonds, equi-

ties and US government securities. Reuters was virtually

unrivalled in news and information for the plethora of spot and

futures markets for commodities and in 1981 launched a highly

successful service for the oil markets which, in the heyday of

OPEC, had a major influence on most financial markets.

Such was the success of Monitor that Reuters spent the next

decade struggling to keep pace with demand and to expand the

systems behind it to handle the huge flow of data. Within ten

years of its launch Monitor had generated £100m and Reuters

turnover had leaped to £242m from £17.5m – an annual growth

rate of 30%. Profits soared to £55m from just over £1m in 1973,

a compound growth of almost 50% a year.

Monitor was not entirely a lucky accident – Long, Nelson

and their colleagues had identified an opportunity in the col-

lapse of Bretton Woods and moved to exploit it. But they could

13

Into the Stratosphere



not have anticipated the explosive growth of foreign exchange

and money market trading in the years following its launch, and

never in their wildest dreams could they have imagined the suc-

cess Monitor would enjoy, the millions of pounds of profits it

would generate. They had gone panning for gold nuggets and

stumbled across Eldorado. Floating Aloft

FLOATING ALOFT

With much of the credit for Monitor’s success down to him,

Nelson became general manager in 1976. Renfrew had moved

to New York in 1971 to head Reuters North America, and the

two men were appointed joint deputies to Long, now managing

director. By 1981, Long was restless after eighteen years at the

helm. “He was clearly bored with Reuters, and there wasn’t

much more he could have done for it,” says Michael Reupke,

then editor-in-chief.

Long had become close to Rupert Murdoch who, as chief

executive of News International, owner of The Times, Sunday

Times, Sun and News of the World, was a director of Reuters. The

recently acquired Times was floundering, and the two had fre-

quently discussed how it could be shaken up.

“Long came into my office one day and said to me:

‘Murdoch has just offered me the managing directorship of The

Times’,” Nelson recalls. Asked how he had responded, Long

replied: “It took me all of two minutes to say ‘yes’.” He hadn’t

even asked how much he would be paid.

Murdoch wanted someone who was acceptable to the Brit-

ish establishment, and who could have fitted the bill better than

14

B R E A K I N G N E W S



the managing director of Reuters? But the move was not a suc-

cess. “His problem was he knew nothing about newspapers,”

Nelson observes, “A very different matter from running a news

agency.” He lasted just a few years. The move also, ultimately,

meant he lost out on a fortune.

To the great surprise of many, it was Renfrew who suc-

ceeded Long. Nelson had been the driving force behind the

growth of the previous twenty years, but Renfrew, with his

enthusiasm for technology, was felt to have more ambition for

the future.

Another major change was in the wind. Reuters profits had

quadrupled in 1981 and more than doubled the following year,

and it began to dawn on the proprietors that their shares in what

was once a small ‘family news agency’ were now potentially

worth millions. A campaign began for Reuters to go public, to

unlock this new-found wealth.

“I felt a flotation for Reuters was a bad idea, although I did
not fight it very hard.”

The debate was divisive. Chief among those pressing for an

early float was Lord Matthews, a Trustee of Reuters and chair-

man of Fleet Holdings, which owned the Express group. Less

convinced was another Trustee, Associated Newspapers chair-

man Lord Rothermere, whose Daily Mail was the Express’s

biggest rival. Murdoch himself told the authors in a recent

letter: “I felt a flotation for Reuters was a bad idea, although I

did not fight it very hard.”

There was some speculation he might eventually seek con-

trol of Reuters himself but, according to one director at the

15

Floating Aloft



time, Murdoch was “on the side of the angels” seeking to ensure

Reuters’ integrity was protected, rather than siding with the

handful of proprietors who were apparently solely concerned

with how much cash they could extract.

Renfrew had been sceptical, seeing no need to tap to the

stock market for capital, although he, Nelson and company sec-

retary Nigel Judah were now shareholders, having been given a

new class of non-voting shares in 1981. Renfrew changed his

mind when the US company Telerate, Reuters biggest competi-

tor in the financial markets, launched a highly successful

flotation. Not all within Reuters were convinced, though, the

journalists in particular fearing the company’s independence

would be under threat.

The run-up to the flotation was a long and complicated

business, centring on a new Trust agreement and a share struc-

ture compatible with the Trust principles as well as attractive to

both proprietors and potential investors.

The eventual solution was a ‘Founder’s Share’, a single

share controlled by an expanded board of Trustees able to out-

vote the entire issued share capital in the event of any threat to

the Trust principles. There would also be two classes of voting

shares, ‘A’ shares retained by the proprietors and ‘B’ shares

offered to the public, but with the A shares having four times

the voting weight of the B shares. This was not liked by City

institutions and many boycotted the flotation. As a result, the

share issue raised less than earlier projections, which had put

Reuters total value in excess of £1bn.

In April 1984 a new company, Reuters Holdings, was set up

and three new directors brought in – Christopher Hogg, then

16

B R E A K I N G N E W S



chairman of Courtaulds, Walter Wriston, head of the US bank-

ing giant Citicorp, and Volvo chairman Pehr Gyllenhammar.

Reuters became a public company on 4 June through a flotation

on the London and New York exchanges of some 25% of the

equity – 106.8m shares at £1.96 a share, valuing the company at

around £800m.

Reuters itself raised £50m in new capital and Renfrew,

Nelson and Judah became millionaires. Dozens of managers

with share options found themselves wealthy overnight, but

every member of staff was given the right to buy a modest allo-

cation of shares at a favourable price. Gerald Long got nothing.

The windfall for the newspapers, totalling around £150m,

transformed Fleet Street. The City boom which followed finan-

cial market deregulation had sharply pushed up Fleet Street

property values and this, coupled with the Reuters millions,

enabled the proprietors to invest in new offices and print works

embracing the latest technology, sweeping away the infamous

restrictive practices of the print unions.

Murdoch’s move in 1986 to ‘Fortress Wapping’, his secretly

built new plant east of Tower Bridge, is the best-known exam-

ple, with daily TV news footage and newspaper accounts of staff

running the gauntlet of enraged print workers. But others fol-

lowed suit, moving to new plants on the south bank of the

Thames and elsewhere and, within a few years, not a single

national newspaper remained in Fleet Street.

17

Floating Aloft






